دلایل سفیدی زودرس موها چیست؟

در گذشته سفید شدن مو یک ویژگی ارثی بود. برخی این پدیده را به افزایش تعداد گلبول های مفید خون نسبت داده اند، اما امروزه این نظرات و علل مشابه سفید شدن زودرس کاملا رد شده است. با این حال، بسیاری از متخصصان پوست هنوز از ژنتیک در این رویداد حمایت می کنند.به طور متوسط، موها در سن 35 سالگی شروع به سفید شدن می کنند، موهای ریش و سبیل زودتر از پوست سر سفید می شوند و معمولا سردرد ایجاد می شود. هیچ راهی برای جلوگیری از سفیدی در میانسالی از علل سفیدی زودرس نیست، به جز اینکه رنگ مو همیشه سفید می شود و دلیل این امر به دلیل افزایش سن نیست و موارد بسیار دیگری نیز وجود دارد که باعث سفید شدن موها می شود.

علل خاکستری شدن زودرس موها

چند دلیل احتمالی برای سفید شدن زودرس وجود دارد. خاکستری شدن زودرس ممکن است نتیجه عوامل ژنتیکی باشد، زیرا این ویژگی از نسل های قبلی به ارث رسیده است. این به این معنی است که اگر پدر یا مادر یا پدربزرگ و مادربزرگی با سفیدی زودرس دارید، ممکن است بیشتر به آن مبتلا شوید.

برخی از بیماری ها نیز می توانند باعث سفیدی زودرس شوند. به عنوان مثال، اختلال تیروئید یا کم خونی شدید (کم خونی فقر آهن) می تواند باعث سفیدی زودرس شود. عوامل محیطی نیز می توانند نقش داشته باشند، مانند قرار گرفتن بیش از حد در معرض استرس و تنش یا سیگار کشیدن، در افزایش احتمال سفید شدن زودرس.

همچنین دلایل احتمالی دیگری وجود دارد که علم هنوز در حال بررسی آنها است. یکی از این دلایل کمبود آنزیمی به نام کاتالاز است که مسئول هیدرولیز پراکسید هیدروژن است که با روند تغییر رنگ مو مرتبط است. کمبود این آنزیم ممکن است مربوط به سفیدی زودرس باشد. اگر از سفیدی زودرس مو رنج می برید و نگران آن هستید، بهتر است با یک متخصص پوست یا پزشک متخصص مشورت کنید تا وضعیت شما را ارزیابی کند و در مورد درمان یا اقدامات مناسب به شما توصیه کند.

بیشتر بخوانید:  حاشیه برپایی نمایشگاه پاییزه عرضه مستقیم کالا در سنندج

علل سفیدی زودرس در سالهای مختلف

اگرچه دقیقاً مشخص نیست که چگونه این رنگدانه ها از بین می روند، اما آنچه شناخته شده است این است که ملانوسیت ها هنوز در مراحل اولیه سفیدی مو وجود دارند. اما غیر فعال است. میانگین سنی موهای خاکستری برای سفیدپوستان 34 سال و برای سیاه پوستان 42 سال است. اگر سفید پوست قبل از بیست سالگی سفید شود و سیاه پوست قبل از سی سالگی سفید شود به آن سفیدی زودرس می گویند علل سفیدی زودرس. سفید شدن مو معمولاً در مردان حدود 30 سال و در زنان در حدود 35 سال رخ می دهد.

اما با توجه به عوامل تغذیه ای و ژنتیکی محدودیت های سنی ذکر شده تغییر می کند، از طرفی موها در برخی افراد خیلی زود شروع به سفید شدن می کنند و باید گفت که شروع این اتفاق بستگی به ژنی دارد که ما از آن به ارث برده ایم. والدین ما که باعث سفیدی زودرس می شود. برخی معتقدند که حمله عصبی شدید یا وحشت ناگهانی باعث سفید شدن موها در طول شب می شود، اما نظرات علمی با این ادعا موافق نیست، سفید شدن موهای بدن و صورت مانند مو یکی از علل سفید شدن زودرس مو است. اما این معمولا پس از تغییر رنگ مو اتفاق می افتد. سفید شدن مو معمولا از ناحیه شقیقه و سپس در ناحیه تاج و بقیه قسمت های پشت سر شروع می شود.

سفید شدن یکی از دلایل سفید شدن زودرس نیست

بسیاری از جوانان با دیدن اولین موهای سفید در آینه می ترسند و شروع به کندن موهای سفید می کنند تا علائم پیری را از بین ببرند، مثلاً دلایل سفیدی زودرس را از بین ببرند. کوتاه کردن، رنگ کردن یا کندن موهای خاکستری، بر خلاف تصور رایج، باعث کاهش سفیدی مو نمی شود. برای جلوگیری از سفیدی زودرس موها باید از مواد غذایی حاوی نمک روی، آهن، پتاس و منگنز که از عوامل سفید شدن زودرس مو هستند استفاده کنید. تحقیقات نشان داده است که کمبود مواد معدنی مانند آهن، روی، منگنز، تیتانیوم، تنگستن و مس از عوامل اصلی سفید شدن مو هستند، اما درمان برای علل سفید شدن زودرس مو وجود دارد.

بیشتر بخوانید:  ایمپلنت فوری مختص توریسم دندانپزشکی در ایران

توصیه کارشناسان تغذیه

کارشناسان تغذیه معتقدند؛ افرادی که موهای خاکستری دارند باید میوه هایی مانند؛ سیب، گلابی، هلو و تمام میوه هایی که حاوی مقادیر زیادی مواد معدنی مختلف به ویژه ماده معدنی منگنز هستند و همچنین سبزیجاتی مانند؛ سیر، پیاز، تره فرنگی و تره فرنگی حاوی منگنز را در برنامه غذایی خود قرار دهید. نخود، قارچ، آجیل، لوبیا، عدس، گوجه فرنگی، موز، هلو، سویا و سیب زمینی از جمله غذاهایی هستند که حاوی مقادیر زیادی مس هستند و می توانند روی پوست و مو تاثیر بگذارند. حتی از سفید شدن زودرس موها جلوگیری کنند.

خوردن جوشانده گندم، سنبل الطیب، مخلوط پودر سبوس برنج و شکر با شیرینی آسیاب شده و نان جو نیز در حفظ رنگ مو و کاهش سفیدی موها موثر است که باعث سفیدی زودرس مو می شود. موهای سفید شده شکننده‌تر از موهای رنگ شده هستند، اما ریشه‌های آن به اندازه‌ای شل نیست، بنابراین ریزش مو نشانه ریزش مو نیست.

استراتژی های درمان موهای سفید

درمان موهای خاکستری کار سختی است و از سفید شدن بیشتر مو فقط می توان از ایجاد سفیدی زودرس جلوگیری کرد. استرس یکی از دلایل اصلی سفید شدن مو است. در شرایط عادی موهای آقایان بعد از 30 سالگی و موهای خانم ها بعد از 35 سالگی سفید می شود که یکی از دلایل سفید شدن زودرس است، اما این یک قانون کلی نیست. گاهی اوقات افراد مختلف به دلیل افزایش استرس دچار سفید شدن زودرس مو می شوند. بنابراین اگر نمی خواهید موهایتان در سنین پایین سفید شود، خود را از محیط های استرس زا و خسته کننده دور نگه دارید. اگر در سال های اولیه زندگی خود هستید و نمی خواهید موهای مشکی یا قهوه ای خود را قبل از سی سالگی از دست بدهید، کمی استراحت کنید و مثبت فکر کنید.

بیشتر بخوانید:  کاشت مژه چیست و بهترین روش های آن کدام است؟

کاهش استرس برای درمان موهای سفید

چند نکته برای کاهش استرس وجود دارد. هر زمان که احساس کردید مشکلی دارید و در آستانه تجربه استرس واقعی هستید، لحظه ای توقف کنید و نفس عمیق بکشید. در این صورت در مورد علل سفیدی زودرس آرامش بیشتری خواهید داشت. نکاتی را که از این فرآیند آموختید یادداشت کنید. این کار باعث کاهش درد و عصبانیت شما می شود و احساس راحتی بیشتری خواهید داشت. لبخند یکی از دلایل سفیدی زودرس است. این باعث می شود از نظر ذهنی قوی تر و کمتر مستعد استرس باشید. فعال باشید و برای بهبود خلق و خوی خود، بیشتر به خودتان کمک کنید. وقتی از نظر جسمی سالم هستید، به راحتی می توانید استرس را از خود دور کنید. انجام یوگا یا ورزش های دیگر مانند شنا به شما کمک می کند تا آرام شوید. وقتی زندگیتان مرتب باشد و قبل از انجام کارها برای آن برنامه ریزی کنید، استرس و اضطراب کمتری خواهید داشت.

موهای سفید را با غذای سالم درمان کنید

بی توجهی به رژیم غذایی و مصرف غذاهای کم ارزش یکی دیگر از دلایل خوب سفید شدن زودرس مو است. متخصصان تغذیه خوردن حداقل پنج وعده میوه و سبزیجات در روز را برای حفظ سلامت موهای سفید از دلایل سفیدی زودرس توصیه می کنند. برای جلوگیری از سفید شدن موها باید این ویتامین ها، مواد معدنی و البته پروتئین ها را در رژیم غذایی خود داشته باشید. ویتامین A یک ویتامین ضروری برای سلامت پوست سر است و به درخشندگی و طراوت مو کمک می کند. برای تامین این ویتامین کافی است به سراغ سبزیجات و میوه های نارنجی و زرد رنگی مانند هویج، فلفل دلمه ای، مرکبات و … بروید و به رژیم غذایی خود اضافه کنید. مطالعات نشان می دهد که کمبود ویتامین B12 باعث سفیدی زودرس موها می شود. تخم مرغ، پنیر، شیر، گوشت گاو، بره، موز و ماهی منابع خوبی از این ویتامین هستند.

منبع : سایت پزشکی اباالسحن

پایان رپورتاژ آگهی

مطلب پیشنهادی

نکات ایمنی مهم در مورد بالابر که دانستنش ضروریه و ندونستنش صانحه افرین خواهد بود

بالابر ایمن در بالابر پیشرو بالابر پیشرو یکی از شرکت‌های معتبر تولید و فروش انواع …