نحوه انجام پلمپ دفاتر قانونی چگونه است؟

پلمپ دفاتر قانونی اهمیت بسیار زیادی داشته و به دلایل مختلفی انجام می‌شود. اگر در یک شرکت از یک حسابدار ماهر استفاده شود و تمامی حساب‌ها به صورت قانونی انجام شود، ثبت پلمپ دفاتر قانونی با مشکلی مواجه نخواهد شد. برای پلمپ دفاتر قانونی که شامل دفتر روزنامه و دارایی‌ها یک شرکت می‌شود باید پس از ثبت شرکت اقدام کرد. برای اطلاعات بیشتر درباره نحوه انجام پلمپ دفاتر قانونی این مطلب را تا انتها مطالعه کنید.

پلمپ دفاتر به چه معناست؟

 طبق ماده 6 قانون تجارت، هر تاجر پس از ثبت شرکت وظیفه دارد پلمپ دفاتر قانونی را انجام دهد. در پایان هر سال مالی، سازمان مالیات صورت فعالیت کلیه کسب‌وکارها و فعالان حقیقی و حقوقی را جمع آوری می‌کند. این کار به دلیل تعیین دقیق معاملات است. دفاتر قانونی برای ثبت همین اطلاعات به‌وجود آمده‌اند. به‌منظور محافظت از هرگونه دستکاری، ثبت اطلاعات غلط و تقلب از سوی اداره، دفاتر قانونی ثبت پلمپ می‌شوند.

کدام دفاتر قانونی شامل پلمپ می‌شوند؟

 دفتر کل،‌ دفتر روزنامه، دارایی جز دفاتر قانونی محسوب می‌شوند. از میان این دفاتر فقط دفتر کل و دفتر روزنامه دارای پلمپ هستند که به آن‌ها دفاتر پلمپ نیز می‌گویند. تمامی صفحات این دفاتر در اداره مالیات و ثبت شرکت‌ها پلمپ می‌شوند.

 دفاتر روزنامه

به دفتری که در آن تمامی بدهی‌ها، طلب‌ها، معاملات، عملیات‌های مالی، صادرات و واردات، هزینه‌های تنخواه و ریز هزینه‌ها به صورت روزانه، وجود دارند دفتر روزنامه می‌گویند. دفتر روزنامه مهم‌ترین دفتر قانونی است.

دفاتر کل

دفتر کل هم باید پلمپ شود. همه عملیات‌های مالی و هزینه‌های کم به صورت هفتگی از دفتر روزنامه استخراج و در دفتر کل ثبت می‌شوند.

بیشتر بخوانید:  آموزش مرحله به مرحله کشیدن موز

ضرورت پلمپ دفاتر قانونی چیست؟

شاید برای شما همین سوال پیش آید که ضرورت پلمپ دفاتر قانونی چیست؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم یکی از دلایل مهم برای پلمپ دفاتر قانونی دریافت کد اقتصادی است. اگر شما دفاتر قانونی خود را پلمپ نکنید نمی‌توانید از کد اقتصادی استفاده کنید. همه اشخاص حقیقی و حقوقی به‌منظور دریافت کارت بازرگانی باید ابتدا دفاتر قانونی خود را پلمپ کرده سپس برای دریافت کارت اقدام کنند. از دلایل دیگر می‌توان به‌منظور ارائه اظهارنامه مالیاتی اشاره کرد. برای ارائه اظهارنامه باید حتماً ابتدا دفاتر قانونی خود را پلمپ کرده و پس از آن اظهارنامه خود را ارائه نمایید. از دلایل دیگر برای پلمپ کردن دفاتر قانونی می‌توان به مصونیت از دستکاری اطلاعات و ثبت اطلاعات شما اشاره کرد.

چه کسانی مشمول پلمپ دفاتر قانونی هستند؟

در پاسخ به این سوال می‌توان گفت که با توجه به ماده ۶ قانون تجارت هر تاجر با توجه به کسب‌وکار خود باید دفاتر قانونی خود را پلمپ کند. از این اشخاص می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تمامی اشخاص حقوقی که در اداره ثبت شرکت‌ها، شرکت خود را به ثبت رسانده اند.
  • تمامی اشخاص حقیقی که کسب‌وکاری دارند.
  • تشکل‌های قانونی مانند انجمن‌ها  احزاب و اتحادیه‌های صنفی
  • دارندگان کارت بازرگانی
  • صاحبان کارخانه‌ها و بهره‌برداران معادن
  • صاحبان هتل‌های سه‌ستاره و یا بیشتر
  • صاحبان صرافی‌ها
  • صاحبان بیمارستان، زایشگاه و کلینیک‌ها
  • صاحبان فروشگاه‌های زنجیره‌ای  دارای مجوز

مدارک لازم برای پلمپ دفاتر قانونی

این مدارک شامل کپی کارت ملی، کپی شناسنامه و اصل اظهارنامه پلمپ دفاتر تجارتی دریافت شده از سامانه می‌شوند.

مدارک مورد نیاز برای اشخاص حقوقی

بیشتر بخوانید:  هیتر هویه گرداک 952 GORDAK

برای پلمپ دفاتر قانونی اشخاص حقوقی نیاز به کپی کارت ملی مدیرعامل شرکت و  اصل اظهارنامه پلمپ دفاتر تجاری است. کپی روزنامه رسمی مربوط به آخرین تغییرات ثبت شرکت، اصل یا تصویر وکالت‌نامه و فرم تکمیل شده اظهارنامه از دیگر مدارک محسوب می‌شوند.

آموزش گام به گام پلمپ دفاتر قانونی

نحوه پلمپ دفاتر قانونی طی مراحل مختلفی انجام می‌شود. اینکه شما چطور باید دفاتر قانونی خود را دریافت کنید اهمیت بسیار زیادی دارد. مرحله اول برای دریافت پلمپ دفاتر قانونی وارد شدن به سایت اداره ثبت شرکت و قسمت پلمپ دفاتر تجاری است. پس از وارد شدن به این سامانه به قسمت اطلاعات متقاضی پلمپ رفته و نوع شخص متقاضی را مشخص کنید. اگر دفاتر قانونی برای اشخاص باشد باید گزینه حقیقی را انتخاب کرده و اگر این دفتر برای شرکت باشد باید گزینه حقوقی را انتخاب کنید.

 پس از آن نوبت به وارد کردن نوع سال مالی است. در انتها باید اطلاعات شخص متقاضی اعم از تابعیت، شماره شناسنامه، کد پستی و شماره تلفن او به‌طور دقیق وارد شود. مرحله دوم نوبت به تایید اطلاعات شخص حقوقی می‌رسد. در مرحله سوم باید اطلاعات شخصی که اظهارنامه را امضا می‌کند به‌طور دقیق در سامانه وارد شود. اظهارنامه‌ای که در سامانه سازمان ثبت اسناد کشور دریافت شده باید توسط شخص تکمیل شود. در مرحله چهارم نوبت به وارد کردن اطلاعات افرادی می‌رسد که به هر نحوی در شرکت یا موسسه عضو هستند. پس از وارد کردن این اطلاعات باید تمامی آنها را ثبت کرد. در مرحله پنجم باید سمت افرادی که اطلاعات آنها را وارد سایت کرده‌اید مشخص کرده و اطلاعات را ثبت کنید. در صورتی که یکی از اعضای هیئت مدیره دارای بیش از یک سمت باشد باید آن را مشخص کنید.

بیشتر بخوانید:  سازنده ویلا با شرکت ویلا تو بساز

 در مرحله بعد نوبت به مشخص کردن نوع دفتر و میزان برگ‌های آن می‌رسد. پس از اینکه موارد را انتخاب کردید باید روی ذخیره دفتر مورد تقاضا کلیک کرده و حتماً هر دو نوع دفاتر روزنامه و کل را با یکدیگر سفارش دهید. در مرحله هفتم نوبت به تایید کردن اطلاعات و بررسی آنها می‌رسد که شما باید کلیه اطلاعات و اقدامات خود را به ثبت نهایی برسانید. پس از این مراحل نوبت به دریافت اصل اظهارنامه از اینترنت می‌رسد. شما باید اظهارنامه را دریافت کرده و با سایر مدارک خود به اداره بفرستید.

 دفاتر پمپ از طریق اداره پست به آدرسی که در سامانه وارد شده ارسال می‌شود و پس از ارسال پستی مدارک باید شماره پیگیری پست و تاریخ تحویل مدارک را در سایت وارد کنید. زمانی که کارشناس حقوقی پرونده شما را دریافت می‌کند آن را بررسی کرده و اگر اطلاعات و مدارک شما صحیح باشد در سامانه پلمپ دفاتر اجازه پرداخت خواهید داشت. شما می‌توانید این هزینه را به صورت اینترنتی پرداخت کرده و پلمپ دفاتر قانونی شما به‌درستی انجام می‌شود.

خدمات شرکت سما حساب

برای پلمپ کردن دفاتر قانونی نیاز به اطلاعات دقیق و یک حسابدار ماهر است. شرکت سماسوشیانت آریا (سماحساب) خدمات متنوعی در زمینه حسابداری و مشاوره مالی ارائه می‌دهد شما برای دریافت اطلاعات و خدمات بیشتر از این شرکت می‌توانید به سایت شرکت وارد شده و خدمات را به صورت حضوری و غیر حضوری دریافت کنید.

پایان رپورتاژ اگهی

مطلب پیشنهادی

نکات ایمنی مهم در مورد بالابر که دانستنش ضروریه و ندونستنش صانحه افرین خواهد بود

بالابر ایمن در بالابر پیشرو بالابر پیشرو یکی از شرکت‌های معتبر تولید و فروش انواع …